ÖPPENTÄVLING
- 00Days
- 00Hours
- 00Minutes
- 00Seconds
Tanken med öppen tävling är att ALLA ska kunna rejsa på skoj. Du behöver inte vara proffs för att delta. Tävlingen är av avslappnad natur då ALLA är här för att ha roligt.
Hänsynsfulla förare är välkomna, den andra sorten är säkert välkommen någon annanstans.
Tävlingarna körs på förbestämda måndagar som du finner nedan!
Vi går igenom alla regler och upplägget, har ni några frågor så är det bara att fråga på.
Ni har 6 varv på er att ”känna” på banan och bilen. Varvtiderna räknas inte in i själva racet.
Här gäller det att få så bra varvtid som möjligt då den avgör vilken startposition du får i finalen.
Gemensam start, försten i mål! Ni har 15 varv på er att köra 2 alternativspår (extra långa varv) som är till för att få distans mellan förarna. Resterande varv körs som vanligt. Missar ni alternativspåren hamnar ni sist i eran finalgrupp. Totalt kör ni 22 varv i finalen!
Medaljer delas ut till segrarna på prispallen och ett foto på alla medtävlande tas.
Vid varje avslutat race får du poäng baserat på din placering tex. 1:a plats = 25 poäng, 5:e plats = 20 poäng, 15:e plats = 10 poäng osv.
Deltagande ger minst 1 poäng vid varje tävling. Det gäller att samla så många poäng som möjligt. Priser delas ut efter sista öppnatävlingen för året.
Träning 6 varv (första gruppen kör 8 varv för att bilarna är kalla samt för att köra in ett spår), Kval 10 varv, Final 22 varv.
I finalerna väljer den förare som startar sist sin kart först. Öppentävling har 15 års gräns.
Alla deltagare får poäng: 25p för vinst 24p för 2:a plats osv, alla får minst 1 p.
Pole position och vinst i alla finaler utom A-final ger ytterligare 1p.
Föraren skall väga minst 90 kilo utan hjälm efter avslutat heat, ELLER ha full viktlåda. Du ska väga dig som du kör / kört.
Invägning sker på vår våg. I och urviktning sköts av föraren. Kontrollvägning kan ske efter träning, kval eller final.
Är vikten felaktig placeras föraren sist i tävlingen. Endast våra vikter är tillåtna. INGEN viktjustering tillåts efter anmälan.
Grönt Ljus (startljus):
Händerna på ratten och fötterna på pedalerna.
Gult blinkande ljus:
Hinder på banan. Omkörningsförbud råder. Passera hindret med sänkt fart och med minst en meters avstånd.
Rött ljus:
Sänk farten och parkera vid bron. Slingan till tidtagningen dvs målgången ligger under projektorskärmarna.
Blå flagga:
Blåflaggad förare skall omedelbart släppa gasen, åka ut mot vänster och låta en kart passera på höger sida. Under träning och kval ges blåflagg direkt till ikappkörda förare. I final utdelas blåflagg vid andra flaggpostpasseringen. Om den uppblåade föraren inte drar ifrån, ges blåflaggen tillbaka vid andra flaggpostpasseringen. Vid kö (tre-fyra förare på rad) så ges blåflagg endast till föraren längst fram. Varvad förare får blåflagg direkt.
När det är 3 varv kvar (ex 19 av 22) i finalen så blåflaggas endast varvade förare.
Svart flagga:
10 sekunders stopp vid prispallen. Svart flagga delas ut om en förare exempelvis kör på eller prejar en annan förare (ALL form av kontakt skall undvikas). Likaså om en förare t.ex inte respekterar gult ljus, blå flagg, gör sk: brake stop eller har hög hastighet genom chikanen vid rött ljus. Alla kan göra misstag, får misstaget negativa konsekvenser för en medtävlare kommer det att svartflaggas. Bakomvarande förare har alltid väjningsplikt. Man är bakomvarande tills man är jämsides med framförvarande. Tävlingsledningen utgår oftast från den framförvarande förarens situation.
Alternativspår:
Kör det alternativa spåret två gånger under final med MINST ett varvs mellanrum. Kör alternativpasseringarna innan DU påbörjat varv 16. Den som kör alternativspåret ska lämna 100% företräde och får inte på något sätt störa förare som inte kör alternativspåret.
Kart problem:
Kart byts ut om den har ett uppenbart fel eller om tävlingsledningen anser att karten särskiljer sig. Är du inte nöjd med karten prata med de som kör samma kart, tycker majoriteten lika byts karten ut. Inga förarbestämda kartbyte efter kvalstart. Går karten sönder under kval eller final så byts den ut mot en oviktad bil. Går karten sönder när det är 3 varv kvar av finalen, behåller föraren sin placering in i mål. Kartar varmkörs max två varv av personal i mån av tid.
Flaggvakter och domslut:
Undvik att prata med flaggpostering under finalerna. ”Kvartsamtal” angående domslut tas efter prisutdelningen.
Vi tar gärna emot förslag om hur tävlingen kan förbättras.
Tveka inte på att fråga om det är något du tycker är konstigt eller om det är något du inte förstår.
Efter prisutdelningen tas ett gruppfoto som läggs ut på hemsidan. Så stanna gärna kvar hela racet.